torsdag 15. juli 2010

Blå...


Jeg er ikke spesielt blå, verken når det gjelder interiør eller klær & stil for øvrig. Vet ikke hvorfor egentlig, for de få gangene jeg har hatt noe blått på meg har jeg vært fornøyd med det. Når det gjelder interiør har jeg veldig lite i blått, men det finnes unntak... Hver sommer får jeg et akkutt behov for å finne frem de få blå tingene jeg har og grunnen til det er ganske enkel; Mine blå ting kommer fra Blaafarveverket

Mitt barndoms paradis vil jeg nesten kalle det. Siden jeg er vokst opp rett i nærheten av denne nydelige institusjonen, har jeg tilbrakt mye tid der. Vi ungene i nærmiljøet badet i den lille sandviken, spiste is, spilte ball og holdt til der fra morgen til kveld. Da jeg kom i tenårene fikk jeg sommerjobb her og har mange gode minner fra årene nede på verket. Nå som voksen må jeg besøke stedet flere ganger i løpet av sommeren, ellers er det ikke sommer for meg! Hver år før jul er det julemarked en ukes tid, også da må jeg ta turen innom for å få julestemning. Det er rart i grunn, alle disse "må-tingene" vi legger oss til.. Jeg har i alle fall ganske mange av dem og er bundet av en del tradisjoner.. Har du noen "må-ting"?

 


I tilknytning til Blaafarveverket er det to steder til som jeg bare MÅ ha med meg...

Det gamle landhandleriet Haugfoss...

Her finner du smykker, interiørartikler, såper, kaffe, sukkertøy og masse spennende gammeldagse småting..

Og så er det


Et nydelig og fredelig sted med et hovedhus som setter deg langt tilbake i tid... Bildet har jeg tatt fra et utsiktspunkt rett over gården..
Her finner du utstillingen til Ida Lorentzen. Du kan se hennes vakre pasteller fra hovedhuset. Jeg har et par bilder av henne hengende i gangen, synes de er så fine..

Dersom dere er i nærheten i løpet av sommeren kan jeg på det varmeste anbefale et besøk på alle disse tre stedene, det vil garantert sette deg i en god stemning!
Med dette blir det en liten bloggpause fra meg....
GOD SOMMER!!!