lørdag 6. november 2010

Rawsjokolade - Inspirert av Lykkelise ♥



Sist helg var Lykkelise så snill å dele oppskrift på rawsjokolade med oss. Den oppskriften kom som bestilt for meg Lise, tusen hjertelig takk! Hos Lise kan du lese mer om denne sunne sjokoladen, finne flere oppskrifter og dessuten har hun en nydelig blogg og er en herlig dame, så jeg anbefaler uansett at du titter inn til henne!

Hva er rawsjokolade? Det er ren, rå, økologisk og sunn sjokolade!

Jeg kjøpte sjokoladeformer hos Åhlens. Helsekostbutikken hadde de fleste ingrediensene bortsett fra kakaosmør. Jeg fant en nettbutikk som leverer alt man trenger. Sjekk ut nettsiden Økosjokolade Jeg har akkurat bestilt litt derfra.

Oppskriften på rawsjokolade er som følger:
50 gram kakaosmør
1 ss kokosolje
Dette varmes på svak varme og må ikke over 40 grader for da ødelegges næringsstoffene.

Rør inn:
4 ss råkakaopulver
1 ts yakonsirup (jeg fikk ikke tak i dette, men brukte agavesirup, det fungerer også)

Strø litt Kakaonibs (litt crispi kakaobiter) i bunnen av formene og hell sjokoladerøren i formene. Sett formene i fryseren en time. Ta sjokoladene ut av formene og sett de på et fat i kjøleskapet.

Sjokoladen blir mørk og ikke særlig søt hvis du lager den som beskrevet over, men jeg synes den  ble god. Ønsker du mer søtsmak kan du tilsette smak av vanilje eller karamel. Jeg har bestilt økologisk chili og kanel fra nettbutikken og har lyst til å prøve meg litt frem med det. Er spent på om det gir et kick... *smiler*




Jeg har ikke vært spesielt opptatt av økologisk mat tidligere, men nå har jeg måttet gjøre noen kostholdsendringer og da synes jeg det er spennende å prøve litt nytt. Kanskje jeg blir helt bitt av basillen....??