søndag 1. november 2009

Brownieskake - Glutenfri



Alle her i huset er glad i brownieskake så når jeg baker en, spises den som regel raskt opp. Og det er jo hyggelig for den som baker at kaken faller i smak. Denne kaken er glutenfri, men det kan man ikke kjenne på smaken og den passer dermed for alle!

Enkel å lage er den også, oppskriften er som følger:
4 egg
450 gram sukker
130 gram mørk kokesjokolade
300 gram smør
150 gram mel (jeg pleier å bruke Fin Mix Naturlig glutenfri fra Semper, men man kan selvfølgelig bruke vanlig mel)
4 ss kakao
2 ts vaniljesukker
150 gram hakkede valnøtter (dette pleier jeg å måtte sløyfe da de små ganer ikke er så glad i nøtter.. ;-)

Egg og sukker vispes til eggedosis. Sjokolade og smør smeltes og blandes i eggedosisen. Tilsett det tørre og bland raskt sammen. Helles i en bakepapirkledd liten langpanne. Stekes neders i ovnen på 165 grader i ca 40 minutter. Avkjøl og dryss melis over. Jeg har laget meg en mal av bakepapir som jeg har klippet ut stjerner av, evt kan man bare drysse det over uten noe mønster. Mmmmmm....