fredag 27. mai 2011

Inspirert av Manuela!


Hei hei kjære bloggvenner!
Tusen takk for alle deres koselige hilsner, dere er bare så gode!
Jeg er en dårlig bloggvenn for tiden, så det varmer ekstra godt at dere tar dere tid til å legge igjen noen ord. Jeg skjønner bare ikke hvor tiden blir av, men det føles som vi løper fra det ene til det andre om dagen. Jeg er nok ikke alene om å ha det slik, mai og juni er måneder hvor det skjer veldig mye.

Jeg regner med at de fleste av dere kjenner til og har blitt både imponert og inspirert av kakebloggeren Manuela?! Har du ikke sjekket ut bloggen hennes ennå bør du ta deg tid, i alle fall hvis du er glad i å bake. Et herlig navn har bloggen hennes også ;)
Jeg har lenge frydet meg over hennes kunstferdige cupcakes og andre godsaker. I dag var hun på frokost-tv. Bildene under her er fra hennes blogg..


Disse er spesielt for de som har en liten på vei ;)
Eller kanskje til en konfirmasjon?

Jeg har ennå ikke forsøkt meg på å lage slike lekre saker, selv om jeg har tenkt på det en stund at det skulle være artig å prøve. Liker du å lage slike fine kaker? 

Jeg er nok redd fallhøyden er relativt stor for meg.. hi hi... Jeg er liksom en litt mer sånn brownieskakejente.. ;) Jeg har en oppskrift som det ikke er mulig å ikke få til, men jeg blir likevel stolt når den faller i smak hos mine gjester. Spesielt de små gjestene ser ut til å sette pris på denne ;) Jeg bakte den for et par venninner til konfirmasjon sist helg og det er jo gøy når konfirmanten kaller kaken for Gry-kaken eller sier at MIN kake er best.. Ikke barnslig i det hele tatt jeg da.. neida.. hi hi....
Bildene under er tatt av meg ;)



Jeg har lagt ut oppskriften før, men her kommer den på nytt i tilfelle du har lyst til å prøve. Den er veldig enkel og holder seg lenge uten å bli tørr:
4 egg
450 gram sukker
130 gram mørk kokesjokolade
300 gram smør
150 gram mel (jeg pleier å bruke Fin Mix Naturlig glutenfri fra Semper, men man kan selvfølgelig bruke vanlig mel)
4 ss kakao
2 ts vaniljesukker
150 gram hakkede valnøtter (dette pleier jeg å måtte sløyfe da de små ganer ikke er så glad i nøtter.. ;-)

Egg og sukker vispes til eggedosis. Sjokolade og smør smeltes og blandes i eggedosisen. Tilsett det tørre og bland raskt sammen. Helles i en bakepapirkledd liten langpanne. Stekes neders i ovnen på 165 grader i ca 40 minutter. Avkjøl og dryss melis over. Og pynt den med noen bær hvis du vil ;)


Kanskje jeg får ånden over meg til å prøve oppskriftene til Manuela en dag...;)

En riktig god helg til alle som titter innom!

Klem fra Gry