lørdag 24. mai 2014

Hvis jeg skulle leve livet mitt om igjen...


I dag traff det meg litt ekstra, noen ord som sto skrevet i lokalavisen....


 En kjent og æret sambygding memorerte litt over noen kloke ord. Diktet har jeg lest før, men det er sånne kloke ord at jeg fikk lyst til å dele dem...

Hvis jeg skulle leve livet mitt om igjen, 
da ville jeg neste gang gjøre flere feil.
Jeg ville ikke forsøke å være så perfekt,
men mer løssluppen.
Jeg ville være enda mer naiv enn det jeg har vært,
faktisk ville det bare være noen ganske få ting jeg virkelig ville ta på alvor.
Jeg ville ikke være så forsiktig, jeg ville risikere mer, 
gjøre flere reiser, få med meg flere soloppganger, klatre opp på fjelltoppene, bade i flere elver.

Jeg ville oppsøke flere ukjente steder, spise mer is og mindre grønnsaker, ha flere virkelige problemer og færre innbilte.
Jeg har vært en av disse fornuftige som omhyggelig har voktet hvert minutt av livet. Det er klart at jeg har fått med meg mye glede, men dersom jeg kunne begynne på ny ville jeg sørge for at det var gode øyeblikk.
For - dersom du ikke vet det - livet består av slike øyeblikk, slike som gjør at her og nå ikke blir borte. 

Jeg har vært av dem som aldri drar noe sted uten termometer, varmeflaske, paraply og fallskjerm. Fikk jeg leve på ny ville jeg drasse på mindre. Jeg ville reise i en enkel kjerre, se på soloppgangene og leke med barna.

Hvis jeg kunne leve livet en gang til, ville jeg gå barbeint - helt fra våren startet og til høsten var omme. 
Pablo Neruda

Men som vår kloke sambygding sier; Jeg vet at jeg ikke får leve livet mitt om igjen, så jeg velger å leve, skape gode øyeblikk mens jeg lever. Og sier; Jeg har gjort!