torsdag 17. juli 2014

Terrasseliv & Sashimitips



Jeg er fortsatt i det blå hjørnet! :)


 Skålen og asjetten kommer fra et servise jeg har vært så heldig å arve.


Når jeg tenker meg om så har blått alltid betydd sommer for meg, med Blaafarveverket som et av barndommens sommerparadis, hvor alt er blått blått blått.... 
(det blir liksom ikke sommer før de blå tingene fra verket kommer frem... ikke med på disse bildene da riktignok :)




Nydelig vær om dagen og da koser vi oss skikkelig på terrassen. Denne kjekke karen trives med en bok for hånden og sol i fjeset. Flaks da gitt, for det gjør jammen jeg og! ;-)

 



 Vi har begge blitt mer og mer glad i sushi og sashimi.
Sashimi er enkelt å lage til og her er forslag på tilbehør:


Ponzusaus (fikk oppskrift av en god venn;)
0,5 dl soyasaus
1 ss risvinseddik
1 ss raspet ingefær
1/2 finhakket rød chili
saften fra 1 lime (evt mer om du ønsker)
1 ss flytende honning/mapel sirup/sukker
10 blader koriander, finhakket
Røres sammen og kan gjerne stå fremme litt før servering

Sesamfrø ristes lett i panne

Chili/Mangosalat
1 mango
1/2 finhakket rød chili
koriander
limesaft
sesamfrø

Avokado kan blandes i salaten eller serveres ved siden av slik jeg har gjort. Siden det andre er sterkt er det godt med den milde avokadoen til. Vårløk kan også være et tilbehør.

Kokt ris
Syltet ingefær og wasabi kjøpte jeg ferdig


Lett sommermat! :)