tirsdag 7. september 2010

En smak av..... Logis du fresne

Har du noen gang måttet klype deg selv i armen for å være helt sikker på at det du opplever er virkelighet og ikke bare en vidunderlig drøm?

Kjent på følelsen av at det virker totalt surrealistisk at DU befinner deg på akkurat DET stedet du bare har drømt om?

Liker du....

...det røffe og rustikke
....den herskapelige og elegante stilen ala Blanc Dìvoire 
....det klosterlignende og gamle
....det fredelige og franske landsbylivet
...vinranker så langt øyet kan se
....lavendelurter og oliventrær
Den franske landstil

Det gjør jeg!
Og da er slottet Logis du fresne drømmen for deg også ♥



Jeg har rett og slett hatt en fantastisk tur sammen med mine fire gode venninner! Og det til en absolutt overkommelig pris vil jeg si, ikke dyrere enn en vanlig storbyferie.

Vi reiste med Ryanair fra Rygge til La Rochelle. Eller det vil si... Vi skulle ha landet i La Rochelle, men pga tåkedis fra havet måtte vi lande på en annen flyplass (etter to forsøk på landing uten hell...iiiik...) Derfra ble det buss tilbake til La Rochelle hvor leiebilen sto og ventet. Dette gjorde at vi mistet noen timer av fredagen, men vi holdt humøret oppe.

Fem glade jenter i en sprek og stilig bil.... Masse feilkjøring og runde på runde i rundkjøringer... Krampelatter og mye moro... Vi rakk en liten tur innom i La Rochelle by for litt shopping og mat før vi satte kursen mot slottet som lå ca en og en halv time fra byen. Logis du fresne ligger i området Grand Champagne Cognac og bare en halv times biltur unna byen Cognac. Da vi ankom fredag kveld var det blitt mørkt ute, men slottet lyste stemningsfult og vakkert i mørket...

Her ble vi tatt hjertelig imot av eierne, ekteparet Tone (som opprinnelig er norsk) og fransk/norske Christophe. De åpner opp slottet sitt og lar deg virkelig føle deg som hjemme!
 

Været var strålende (30 grader.. Mmmm...) Maten og vinen god. Cognac'en også selvfølgelig *smil* Vi nøt stillheten og roen på slottet, badet i det deilige svømmebassenget, solte oss og tok en liten sykkeltur mellom vinrankene... Vi fikk servert enkel, men deilig frokost. For øvrig kunne vi benytte det stilige landkjøkkenet så mye vi ville. Vi nøyde oss med å lage lunsjene selv,  middagene spiste vi i byen Cognac på kveldene. Vi rakk også en liten tur til landsbyen Segonzac på søndag formiddag, hvor det var et lite marked og en liten cognac- og vinbutikk.

Jeg lar bildene tale for seg... Alle bildene har jeg tatt selv rundt omkring på slottet...














Magisk kveldsstemning med tente lykter....


Det sies at en god latter forlenger livet.. Oi, så mye som jeg har ledd på denne turen, må jeg jo leve til jeg blir 100 år gammel, minst!
En varm takk til gjestfrie verter og herlige jenter!

Blid og fornøyd kom jeg hjem til mann og barn og det var som alltid veldig godt!
I kofferten var det dessverre ingen interiørskatter. Selv om et par av oss var helt dårlige etter å besøke en antikkbutikk, måtte vi innse at tiden ikke strakk til og at kofferten ville blitt for tung. Men mannen ble fornøyd med cognac'en fra verdens beste cognacdistrikt (denne cognac'en er mellom 20-30 år..) vin fra området, guttene fikk godteri og det ble litt smykker og klær på meg. 


Hverdagen er her igjen, men det er helt greit når en har minner om en slik tur friskt i minne. Høsten er en fin tid, spesielt når været er som det har vært i dag. Solen kan fortsatt varme oss og fargene er på full fart... 
Ønsker deg en fortsatt fin uke!
♥♥
Gry