mandag 9. desember 2013

Vinter & julestemning



Det snør det snør.... Tiddelibom.... :)




Det hjelper veldig på julestemningen! :)


Jeg bakte Franske makroner i går.



Jeg har lagt ut oppskrift før, men her er den igjen ;)
 
Franske makroner
25 stk
 
130 g skåldede mandler (eller ferdig mandelmel)
170 g melis
80 g sukker
3 eggehviter
litt rosa konditorfarge
Skåld, tørk og finmal mandlene. Sikt melis og mandler, bland i en bolle. Stivpisk eggehviter og sukker. Bland mandelmelet forsiktig inn i marengsen med en slikkepott. Tilsett noen dråper rosa konditorfarge. Hell blandingen i en sprøytepose og sprøyt ut små runde kaker på et bakepapirkledd stekebrett (de flyter litt ut, så ikke sett de for tett). La makronene stå og tørke i 20 minutter før du steker dem. Stek de så ved 170 grader i 15-20 minutter, midt i ovnen. Husk å ha et ekstra stekebrett under det brettet kakene ligger på, slik at ikke makronene sprekker på toppen. Avkjøles før de løsnes fra stekebrettet.

Hvit sjokoladefrosting
2 dl melis
120 g smør
100 g hvit sjokolade
Smelt sjokoladen i vannbad. Bland romtemperert smør og melis, mix det godt sammen. Tilsett den smeltede sjokoladen og mix videre til du får en luftig krem.

Ha litt sjokoladekrem på en makron og sett sammen.
Makronene er sprø på utsiden og myk med deilig krem inni....
 



Og skikkelig julestemning fikk jeg nå i kveld da jeg var på julekonsert med Garness
De var så utrolig bra, faktisk noe av det beste jeg har hørt av julekonserter! 
Pst... De blir å se&høre på nrk sent lille julaften... ;)



Å komme ut til brennende fakler og snøtunge trær gjorde virkelig susen på godfølelsen...God uke videre! :)