søndag 22. april 2012

Kranseskål & Thaisuppe



Som seg hør og bør måtte jo det nye kjøkkenet skåles inn og det klarte vi fint i går :)


Hyggelige gjester, litt godt i glasset og mat på fat...


Dette vakre stettefatet fra Lene Bjerre står nå på kjøkkenbenken, tusen takk!





For en stund siden lovte jeg å dele med dere oppskriften som jeg fikk av min venn på en god thaisuppe. I går serverte vi den som forrett.
Et lite tips: Server kun èn suppetallerken om gangen, så slipper du å søle suppe på gjestene... (iiiiik! Ikkje braaaa...) Og på duken.... he he... Burde ha tatt bilde av duken i dag, den så ikke bra ut, men det glemte jeg... Og jeg håper det gikk bra med buksa...  :)


Her er oppskriften om du har lyst til å prøve. Dette er til fire porsjoner.


Laksa paste:
2 hvitløksbåter
4 røde chili (behold frøene i en av dem, så blir suppen mild, men med litt hete)
1 ts turmeric (gurkemeie)
1 stk sitrongress (jeg fikk ikke tak i det, men brukte sitrongress på tube og det funket helt fint)
et tommelstort stykke ingefær
1 bunt frisk koriander
2 ss peanøttolje
1-2 ts fiskesaus
2 sjalottløk
1 ts shrimp paste

Alle ingrediensene kjøres i en blender til det har blitt en jevn masse. Ha litt solsikkeolje i en wok og "stek" pasten i ca 2-3 minutter på middels varme for å få frem smaken av alle ingrediensene.

Ha så i:
7 dl kyllingkraft
1 boks kokosmelk
La dette putre i ca 10 minutter

4 kyllingfileter brunes hele i en stekepanne til de er gjennomstekt. Når de er avkjølt skjæres de forsiktig i skiver.

Om ønskelig kan du koke 4 porsjoner eggenudler eller risnudler. Jeg droppet nudlene i min suppe.

2 bok choy (det er en asiatisk kål) Jeg brukte en kål som heter Chicory. Disse skjæres i tynne strimler og has i suppen mot slutten av koketiden.

1 pk friske bønnespirer, de oppskjærte kyllingskivene og evt. nudlene fordeles jevnt i fire skåler. Hell den ferdige suppen over ingrediensene og pynt med litt frisk koriander.

Jeg serverte foccacia til suppen og det er deilig med en tørr riesling til, for eksempel Domdechant Werner Hochheim Riesling Classic 2009.

Bon Appètit!


I dag har kjekke konfirmanter blitt "hørt" på gudstjeneste. Etterpå var mine foreldre og svigermor her på enkel lunsj. Varmt og godt innendørs i dag og koselig med tente lys. Ute har det regnet i hele dag og det er grått og kaldt.

God ny uke, håper på varmere vær og VÅR! :)