tirsdag 6. april 2010

En olivenbusk - til glede og besvær..

Det er et spansk ordtak som sier: “Oliventreet er mer givende enn mennesker, det gir tilbake tjue ganger mer enn hva vi kan.” Det sier mye om dette treet som kan tåle lange tørre perioder. Videre er det lett å plante og tåler tung pruning (beskjæring). Oliventreet kom til Spania for over 2000 år siden, trolig av fønikerne og grekerne, det kommer fra øst i Middelhavet, der det trolig var en av de første plantene som var kultivert. Skriftlige spor peker tilbake til Kreta for mer enn 5000 år siden. Wikipedia

Jeg liker veldig godt oliventreet og har derfor gått til anskaffelse av et par stykker de siste årene. Og siden de tåler tørke og skal være så hardføre, kan noen da fortelle hvorfor mine mister alle sine blader hver vinter? Denne som var så frodig og flott hele sommeren og høsten i fjor...
Ser nå slik ut...
Som en ribbet høne....
Og denne som var så frodig og fin for et par år siden mistet alle bladene forrige vinter, så begynte den å spire så vidt på nytt i fjor sommer for så å miste alle bladene igjen i vinter... Nå ser den slik ut..
Altså ikke helt ribbet for blader, men ikke så langt unna...
Jeg fortsetter å vanne dem en gang i blant og gir meg ikke så lett, selv om det er tydelig at mine grønne fingre ikke kan hjelpe enhver stakkar..!

Noen som har gode tips å komme med for hvordan olivenbuskene trives best og kan beholde bladene? De burde kanskje pottes om i større potter? De har stått lyst så og si hele tiden..

Lengter til sommeren og en frodig terrasse jeg!

Takknemlig for råd og tips...*smil*
Klem fra Gry ♥