lørdag 3. april 2010

Til bords! ♥

Jeg synes disse påskedagene går litt for fort.. Er så mye en har lyst til og vi venter fortsatt på SOLEN...Den glimrer med sitt fravær i dag også gitt.. Vi besøkte venner på fjellet i går, og selv om været ikke viste seg fra sin beste side (da heller..!) hadde vi en veldig koselig dag. Snøen lavet ustoppelig ned, det var rene julestemningen... Det ble en liten gåtur og så koste vi oss mest inne med deilig gulasjsuppe, ferske rundstykker, rødvin til oss damene.., kaker og snop. Det var nesten rart å komme ned i lavlandet igjen i går kveld, for der var det blå himmel, tørre veier og noe som kunne minne om kveldssol..

I kveld får vi venner på besøk. Bordet er dekket og matforberedelsene er i gang. Når sant skal sies pleier det ikke å være noen kamp om plassen på kjøkkenet, jeg vinner stort sett alltid.. (hurra!?) men i dag har jeg fått litt hjelp av mannen min som hadde lyst til å lage desserten (!!) Han har nå laget deilig sjokolademousse i porsjonsglass som står klare i kjøleskapet og skal pyntes med krem før servering. Nå holder jeg på å lage blomkålsuppe. Den skal serveres med spekeskinke og hvitløksbrød som forrett. Snart skal jeg begynne å tilberede lammelåret som skal serveres med båtpoteter, grønnsaker og rødvinssaus (bearnaise til ungene som ikke liker rødvinssaus..).
Av viner blir det først hvite av typen Chablis og Sancerre før vi går over til røde. Til lammet passer det godt med spansk vin fra Rioja og så har vi noen gode italienske på lur..



Lammet skal krydres med rosmarin og hvitløk og jeg har tenkt å servere denne ripsgeleen til for å få en litt syrlig kontrast til det andre. Båtpotetene krydrer jeg med timian i tillegg til olivenolje, salt og pepper. Det er første gang jeg tilbereder lammelår så det blir litt spennende.. Er glad for å ha Matprat.no Den er en god venn i nøden.. *smil*

Ungene har fått hvert sitt påseegg og er svore fornøyd. Vanligvis har vi laget en liten påskerebus til dem, men i år var minstemann borte på overnatting og tenåringen sov til langt på dag. Plutselig var det flere unger på besøk, så da ble det en litt enklere variant i år. Far fikk påskeegg på jobben og mor har ikke fått noe egg i år, så jeg får kaste meg over godteskåla i kveld..
Tusen takk for alle hilsner og gode ord fra dere! Nyt påskedagene videre og ha en koselig påskeaften enten dere er til fjells, hjemme eller utenlands, feirer alene eller skal ha besøk ♥

Klem fra Gry