fredag 22. oktober 2010

Det er fredag!

Et lite melisdryss har lagt seg på marken.. Tåken ligger tykk... Kong Vinter er i anmarsj...


Det kan virke tidlig, men om vinteren kommer for å bli er det fint synes jeg! Det blir lyst og vakkert og en stabil vinter er å foretrekke fremfor skiftende og ustabilt vær.....

 

I dag er det fredag... Ah, hvilken god dag!
'Eldre tradisjoner forteller også at fredag var en god dag. Noen forklarer det med at fredag i førkristen tid var den norrøne guden Frøys dag. Frøy var fruktbarhetens gud og til hans ære ble det holdt fester' (Wikipedia)

Jeg har fri i dag og nyter en rolig start på dagen. Det har vært veldig travelt i det siste, formen har hanglet litt en stund og jeg ser frem til en rolig helg. Ingen store planer for helgen, bare finne roen, nyte å være til helt enkelt. Kanskje gå en tur, kose seg inne med blader og bok, en god kopp kaffe, et glass vin, sjokolade...


Tusen takk for alle koselige tilbakemeldinger på frostinnlegget mitt. Blir så fascinert av slik vakker natur at jeg bare må forevige det og da er det så hyggelig å få slike gode tilbakemeldinger fra dere!
♥ Velkommen til nye følgere, håper at dere vil finne ro & glede her hos meg ♥


Giveaway er jo festlig da, jeg hadde ikke ventet slik respons! Og det er fortsatt mulig å hive seg med i konkurransen....!!


Gikk innom Kaffekværna i går på vei hjem fra jobb og kjøpte med meg litt god kaffe til helgen. Slo til og kjøpte fersk kaffe til både presskanne og espresso. Fikk anbefalt et par slag av damen i butikken, gleder meg til å smake....Her skal det nytes!




Fredag er bakedag! Eh...eller kanskje ikke...? En er jo avhengig av at man har fri og anledning da, men det gir en ekstra god følelse å bake litt godt til helgen synes jeg. En får en god duft i huset, og det er jo mat for mons... Det har blitt lite kakebaking her i det siste og egentlig burde jeg bake en god brownieskake eller noe senere i dag, gutta elsker det! Hmmm... burde burde... eller har lyst til... ?! Har i alle fall lyst på kake! *smil*

Litt har jeg da "bakt" på morgenen, nemlig proteinbrød. Jeg har laget det hver uke i snart 2 år og kan absolutt anbefale det! Ser at mange rundt omkring har begynt å få øynene opp for dette brødet. Det er sunt og inneholder ikke mel i det hele tatt, men mye annet godt. Enkelt å lage er det også og det passer for både de som ikke tåler mel og for de som vil unngå karbohydrater..

Oppskriften er som følger:
4 egg
1/2 beger mager kesam
3 ss rapsolje
1 1/2 ss bakepulver
4 ss knuste linfrø
60 gram pofiber (fås kjøpt i helsekostforretninger)
50 gram sesamfrø
45 gram solsikkekjerner

Eggene vispes lett sammen med en håndvisp. Tilsett kesam og olje og visp litt til. Tilsett alt det tørre og bland raskt sammen. Helles i en bakepapirkledd brødform. Stekes nederst i ovnen på 200 grader i ca 1 time. Oppbevares i kjøleskap.

Nå titter solen frem... Og avslører all skitt og støv rundt meg her jeg sitter i godstolen...
Ja ja, da er det vel bare å løsrive seg og ta i et tak her... Gir en god følelse etterpå da i alle fall... *smil*
Ønsker deg en fin fredag og god helg!
Klem fra Gry