søndag 31. oktober 2010

Søndagskos ♥


Endelig fikk mor ånden over seg til å bake litt...
Jeg kan nesten ikke huske sist jeg bakte gjærbakst og fikk lyst til å glede mann og barn med noen skillingsboller i dag. Det falt i smak!


Oppskriften er enkel og grei og her er den:
(26-28 skillingsboller)

100 gram margarin, smeltes
5 dl melk, helles i den smeltede margarinen og varmes opp til 37 grader
50 gram gjær brytes opp i en bolle, hell smør-/ melkeblandingen over
Tilsett:
1 1/2 dl sukker
1 ts kardemomme
ca 700 gram (12 dl) hvetemel (evt glutenfritt mel)

Slå deigen fort sammen. Dekk den til og la deigen heve til dobbel størrelse.
Trill deigen ut til en lang pølse. Kjevle ut til ca 20 cm bredde.

Fyll:
50 gram margarin
4 ss sukker
1 ts kanel

Smør på den halvsmeltede margarinen, dryss på sukker og kanel. Rull sammen og skjær rullen opp i 2-3 cm tykke skiver. Legg de på et bakepapirkledd stekebrett. Etterhev.

Stekes på 225 grader i ca 10 minutter, nederste rille. Avkjøl og ha på melisglasur om du vil.



Vi hadde noen små skumlinger på døra i går kveld, de er jo søte og rare da *smiler*
 En var litt tøff og hadde med seg en dorull... Jeg spurte hva han skulle med den og da svarte han at den ville han surre rundt dørhåndtaket hvis han ikke fikk godteri...! Hmmm.... Jeg tror nok ikke han hadde seriøse planer med det, ikke store karen, men han hadde fått med seg den delen av "reglene" gitt... Satser på at det gikk fint på ferden videre og at han ikke fikk bruk for dorullen... *smiler*
Regner med at det kan komme noen i kveld også, siden i dag er selve Halloweenaften, så godtebollen er ikke tom...

Har det blitt mye beøk hos dere i helgen og har dere delt ut mye godis?


 ♥ Herlighet, så koselig med alle de søte tilbakemeldingene fra dere! Artig at så mange kjenner seg igjen i det jeg skriver og det er visst flere som "svinger litt" når det gjelder videre blogging eller ikke... Som mange av dere sier får en holde på så lenge en føler glede ved å gjørde det. Blir det for mye pes får det bli en pause. Men med julen i sikte tipper jeg at de fleste julenostalgikere vil blogge så mye det lar seg gjøre *smiler*
En fin kveld & en god ny uke ønsker jeg deg
Klem fra Gry