søndag 13. februar 2011

Bon Appètit! Og gratulerer til MOR ♥


I går kveld hadde vi besøk av våre gode gourmetvenner. Det ble en koselig kveld med mat & vin.

Det er hyggelig å kunne servere litt nye retter og vin når en får venner på besøk, så jeg tyr ofte til nettet for å finne nye oppskrifter. Jeg anbefaler nettsiden MAT OG DRIKKE Her finner du mye spennende.


Til forrett serverte vi Rekesalat med mango & chili og Foccaciabrød til.

Oppskrift rekesalat (8 personer):
1kg pillede reker
1 stor mango
1,5 hodesalat
2 chili
4 ss olivenolje
2 ss hvitvinseddik
Vask salaten og riv den i ”salatbiter”. Fjern frøene i chilien og skjær den i tynne strimler. Skrell mangofrukten og kutt den i fine strimler. Bland salat, reker, mango og chili og anrett på fat eller tallerkener. Bland olje og eddik og drypp over salaten.

Oppskrift Foccaciabrød:
1 pk tørrgjær 
1 1/2 ts sukker
2 ts salt
5 dl lunkent vann
ca. 750 g hvetemel
1 dl olivenolje
2 ss hakket frisk rosmarin
1/2 dl olivenolje
fingersalt
tomater og oliven skjært i skiver
Bland alle ingrediensene til deigen i en bakebolle. Arbeid deigen i 10 minutter i en kjøkkenmaskin. Dekk bollen med plastfolie og la deigen heve til dobbel størrelse. Slå deigen ned og legg den over på et stekebrett eller en langpanne dekket med bakepapir. Bruk fingrene og stikk tett i tett med fordypninger i deigen. Dryss salt og urter over deigen og drypp deretter olje over. Dekk deigen med plastfolie og la den heve til dobbelstørrelse. Stek brødet ved 220 grader i 10 minutter. Senk temperaturen til 180 grader og stek videre i ca. 25 minutter. Avkjøl brødet på rist.

Andebryst med sesampoteter, grønsaker, rødvinssaus og ripsgele
Se nettsiden MAT OG DRIKKE for fremgangsmåte for tilberedelse av andebryst.

Oppskrift Sesampoteter (8 personer) Dette er en stor favoritt her i huset ;)
2 kg Selskaps- eller Amandine poteter
Kokes i 10 minutter. Hell av vannet
100 gram smør smeltes
Legg de kokte potetene på et papirkledd stekebrett og bland inn det smeltede smøret, sesamfrø og hakket frisk basilikum
Stek de på 200 grader i 15-20 minutter

Til dessert; is, varme bær og brownieskake..
Et par vintips...Til forretten....
Til hovedretten... 
Litt utpå kvelden... En litt dyrere utgave...Hvis man skal kose seg litt ekstra... ;)  Denne var knallgod!
Pasos Largos 2005
Spansk. Rubinrød med aroma av bær, mineraler og sjokolade. Rund og fyldig

Morsdag
Gratulerer til min kjære mamma og til alle verdens mammaer!
Jeg er så heldig å ha både min snille mamma & pappa, og min snille svigermor like i nærheten. Etter hvert som man blir eldre selv setter man større og større pris på å ha dem nær. De begynner å bli eldre, men er heldigvis spreke og i farta alle sammen. I dag skal vi besøke dem, gi dem en blomst og si at vi er glade i dem ;)


Jeg har fått disse vakre rosene av min mann, det var veldig koselig! Må innrømme at jeg hadde håpet på litt service fra gutta mine i dag, men må vel innse at mine to tenåringsgutter ikke lenger er så opptatt av morsdagen.... Jeg husker iveren og gleden da de skulle overraske meg den gang de gikk i barnehagen og småskolen...;) Nå er de tenåringer og sov fra hele 'kaffe på sengen tradisjonen'...  Ja, ja... Sånn er det vel bare ;)
Med det nye kameraet er det i alle fall morsomt å fotografere blomstene... ;)


Her er det beinkaldt om dagen....Minus 26 grader i går kveld... Det har skjedd noe med vannledningen i gata, så i dag er vi uten vann! Festlig når en har hatt gjester og det er litt som skulle vært vasket opp kan du si.... Godt at vi skal på middag til svigermor og kaffebesøk hos mine foreldre, så får oppvasken bare stå... Håper vannet snart kommer tilbake, en blir rimelig hjelpeløs uten...

Sola skinner og det er vakkert vintervær ute, og her sitter jeg og sløver i stolen....

Nyt dagen kjære deg, om du er en mamma eller ei ;)

Award

Jeg har vært så heldig å få denne flotte awarden av Ellen med den herlige bloggen My Royal Dream!
Tusen takk Ellen! Ta en titt inn til Ellen, hun er royalist på sin hals og skriver flotte innlegg om de kongelige og også om andre ting som opptar henne. Elsker du kongestoff vil du elske siden hennes!!


Med denne awarden følger det noen spørsmål som man skal svare på. Jeg fikk nylig denne awarden. Hvis du vil lese svarene mine kan du klikke her Beautiful blogger award



Klemmer fra Gry